Biegasz? Zobacz jakie badania powinieneś wykonać.

Badania krwi, morfologia - trenerka biegania

Nowy rok to z reguły nowe postanowienia. Spora grupa osób  postanawia, że zacznie ćwiczyć. Cieszę się ,że co raz więcej z Was zaczyna prowadzić aktywny tryb życia.  Z tym, że wszystko było by fajnie gdyby nie fakt, że zaczynasz np. biegać, dbać o odżywianie, ale nie zawsze idzie to w parze ze zdrowiem.

Teoretycznie powinno być to oczywiste. Jeżeli chcesz zacząć ćwiczyć czy biegać powinieneś/powinnaś najpierw sprawdzić czy wszystko jest ok z Twoim  stanem zdrowia. Praktycznie badania zawsze odkładamy na inny dzień i koniec końców nie robimy ich wcale . Przyczyn jest kilka: kolejki, brak czasu, czy choćby lekarz rodzinny, który niechętnie daje skierowanie na badania. Sama byłam takim przykładem. Lekarz nie chciał dać skierowania bo stwierdził, że nie potrzebuje badań… Trudno! Od tego czasu chodzę prywatnie na badania. Są one bardzo ważne i trzeba o tym pamiętać.

Przecież, dobrze się czuję – po co mam iść na badania?

Często słyszę takie stwierdzenia od innych biegających osób. Tak, możesz czuć się dobrze, jednak okresowe badania i tak trzeba zrobić, chociaż raz do roku. Dzięki temu jesteś w stanie sprawdzić stan zdrowia i w razie czego szybko reagować jeśli coś okaże się nie tak. Czasem czujesz się bardziej zmęczony/a czy osłabiony/a i zwalasz to na pracę czy stres, a może się okazać, że to początek jakiejś choroby. Ja jako zawodowy sportowiec muszę mieć podbite badania sportowe raz na pół roku. Bez tego nie mam możliwości wystartować w Mistrzostwach Polski. Jednak mimo to badania krwi robię raz na 3 miesiące. Kontroluję krew bo czasem mam problemy z żelazem. Więc jeżeli spada mi jego poziom to jestem w stanie w miarę szybko zareagować.

PAMIĘTAJ czas odgrywa tutaj kluczową rolę!

Jakie badania krwi robić?

Poniżej przedstawiam listę pierwiastków, które ja badam raz na 3 miesiące:

-morfologia (czasem zrobię z rozmazem)

-magnez

-żelazo

-potas

-sód

-wapń

-ferrytyna

Dodatkowo raz do roku:

-poziom glukozy

-cholesterol

-badanie moczu

-próby wątrobowe

-tarczyca

-EKG, a żeby podejść do sprawy bardzo profesjonalnie to echo serca. Nie wszystkie wady jest nam w stanie wykryć spoczynkowe EKG, które wykonujemy u lekarza. Zdarza się, że człowiek zasłabnie na biegu i jest już za późno na ratunek. Gdyby było zrobione echo serca, to można by było takiej sytuacji zapobiec…

Ten nieduży pakiet badań pokaże Tobie czy wszystko jest ok. Jeżeli nie, to będziesz wiedzieć w jakim kierunku działać, aby wszystko się unormowało. Raz do roku można wydać trochę pieniążków na badania i odmówić sobie np. nowej koszulki, legginsów czy kolejnego biegowego gadżetu.

Jak przygotować się do badań?
  • pobieranie wykonaj między 7 a 10 rano
  • przyjdź na pobieranie na czczo
  • przed badaniem możesz wypić niewielką ilość wody
  • dzień przed badaniem unikaj alkoholu
  • dzień przed badaniem nie suplementuj pierwiastków
  • unikaj także nadmiernego wysiłku fizycznego przed badaniem (lub zrób badania kilka dni po mocnym treningu lub zawodach)
  • jeżeli zażywasz na stałe leki skonsultuj się z lekarzem czy nie będą one wpływały na wynik badania

PS. Jeżeli nie masz czasu odebrać swoich wyników, możesz zrobić badania w placówkach, w których sprawdzisz to online (np. tu)

 

A teraz powiedz mi jak często Ty się badasz?

 

 

Kamila

Dodaj komentarz

avatar
  Subscribe  
Powiadom o